• Bättre vårdcent...

Bättre vårdcentraler

Fler läkartimmar till primärvården- minskar sjukhusköerna

Läkare, sjuksköterskor och annan personal på vårdcentralerna har en tung arbetssituation med allt för lite personal jämfört med antalet patienter som de ska ta hand om. Det leder till en nedåtgående spiral personal inte orkar längre utan lämnar sitt arbete. De som blir kvar får en än sämre arbetsmiljö.

Den utvecklingen måste vändas. Det är inte brist på läkare i Sverige. Vi har fler läkare, och även sjuksköterskor, än EU-genomsnittet. Men på vårdcentralerna är de färre än EU-snittet.

Många års prat om att satsa på “vård på rätt nivå” har inga stora förändringar skett. Vänsterpartiet kommer att “vända på alla stenar” för att driva på för en förändring i regionens sjukvård så att satsning på vårdcentralerna och den nära vården blir verklighet.

Om vårdcentralerna får förutsättningar att göra det  den ska och snabbt kan erbjuda telefon- och  besökstider så undviks också besök på sjukhusens akutmottagningar och inläggningar på sjukhus. Det är bättre för patienterna och för hela sjukvården.

Privata vårdföretag har de senaste åren satsat hårt på nätdoktorer. Eftersom kostnaderna hamnar hos regionerna tar det resurser från regionens vårdcentraler. Vänsterpartiet menar att regionerna måste bli bättre på att utnyttja den nya teknikens möjligheter, för göra det lättare att få kontakt för dem som är vana vid att uträtta mycket på internet.