• Sex timmars arb...

Sex timmars arbetsdag

Vi vill ha en hållbar arbetsmarknad där människor orkar jobba till pensionsåldern utan att slitas ut i förtid. Vi vill ha bättre förutsättningar för par att leva jämställt. För att uppnå detta krävs en generell arbetstidsförkortning – sex timmars arbetsdag.

I Kumla vill vi inför en arbetstidsförkortning med målet sex timmars arbetsdag med bibehållen med start i äldreomsorgen.

De kommande åren kommer bristen på arbetskraft att öka i Sverige. Redan nu är det svårt att hitta personal som kan ta hand om våra gamla. Det måste bli mer attraktivt att arbeta i äldreomsorgen och sex timmars arbetsdag är en viktig del av det.

Det har gjorts många försök med sex timmars arbetsdag. De visar alla positiva effekter för arbetsglädje och hälsa. De två sista två timmarna utförs arbetet inte heller arbetet så effektivt, det blir mindre gjort. I samhällsperspektiv så är det bättre att använda välståndsökningen till mer tid att leva istället för ökad materiell konsumtion, även om det finns grupper i Sverige som behöver öka den.