• KLIMATFÖRÄNDRIN...

KLIMATFÖRÄNDRINGAR KRÄVER SYSTEMFÖRÄNDRING-GÖR KUMLA FOSSILFRITT

Vänsterpartiet vill att Kumla ska var fossilfritt 2035. Det är samma år som vi vill att hela Sverige ska ha nått målet.

Till att börja med vill vi att kommunen tar fram en koldioxidbudget för hela Kumla, kommun, företag och privatpersoner. Den ska visa vad vi kan tillåta oss att släppa ut för att vi ska ska klara vår del för att uppfylla Parisavtalet. Sedan måste konkreta förändringar genomföras för att nå målen.

En svensk orsakar mycket mer utsläpp än en indier eller kines. För att nå klimaträttvisa måste vi ta vår del av ansvaret. Naturligtvis måste vi se till att förändringarna görs på ett socialt och ekonomiskt rättvist sätt.

Klimatförändringen kan inte överlåtas åt marknaden Politiken måste ta sitt ansvar genom att förbjuda klimatskadlig verksamhet och beskatta koldioxidutsläpp från alla verksamheter, även flyget.

Vänsterpartiet föreslår  ett historiskt omfattande investeringsprogram för klimatet på 700 miljarder kronor. Investeringsprogrammet fokuserar på tre viktiga områden för klimatomställningen – infrastruktur, elöverföringskapacitet och elproduktion samt bostadsbeståndet. Här ingår resurser för alltifrån laddinfrastruktur och stambanor för höghastighetståg, till klimatanpassad renovering av miljonprogrammen. Med Vänsterpartiets förslag skulle Sverige ta rejäla kliv mot att bli världens första fossilfria välfärdsland.

För att finansiera klimatomställningsprogrammet föreslår Vänsterpartiet ett 10-årigt moratorium för dagens överskottsmål i den offentliga budgeten, med start år 2023. Istället ska detta ersättas med ett underskottsmål på -1 procent av BNP. Detta kommer inte att äventyra de offentliga finanserna. I budgetpropositionen för 2022 beräknas den offentliga bruttoskulden till 35,4 procent och sjunker till 31,1 procent 2024. Med det underskottsmål vi föreslår skulle den offentliga bruttoskulden landa på omkring 39 procent av BNP år 2032. Det skulle fortfarande innebära en av de lägsta skuldnivåerna inom EU.

Detta alltså oräknat de positiva ekonomiska effekter som ett investeringspaket av den här omfattningen skulle medföra, som inte minst skulle innebära ett stort antal nya arbetstillfällen